Monday 18 February 2013

GSM (2G) Network Topology Part 2

Assalamu'alaikum.

Hari ni nak tambah dan kongsi sket beberapa element yang tertinggal. Element sebelah kanan sekali (BC, IN & SMSC). Terima kasih pada teman seperjuangan (Haniff Abdullah) yang mengingatkan :). Untuk makluman, elemen-elemen yang berwarna kelabu tu adalah untuk mobile broadband :). Aku tak tau sangat dengan benda tu sebab bukan bahagian aku. Jadi tak ada la cerita berkenaan dengan mereka.

Jom teruskan perkenalan dengan elemen2 yang tertinggal.


IN:
Nama teknikalnya adalah Intelligen Network. Selalunya elemen ni berkait rapat dengan PREPAID. Inilah bendanya yang banyak "generate" duit pada operator :). Masyukkkk masyukkkk.

Majoriti pelanggannya yang berbagai peringkat umur dari pelajar sekolah, pelajar universiti/kolej, orang awam, pelancong asing dan lain2 lagi dan kemungkinan penjenayah pun pakai no prepaid nii... heh heh. IN banyak berkomunikasi dengan MSC & HLR.

Bagimana cara kerja sistem prepaid ni?

Secara ringkasnya:
Setiap prepaid subscriber profile disetkan beberapa parameter yang dipanggil TRIGGER KEY atau dalam bahasa kita CIRI2 TAMBAHAN. Di MSC juga disetkan analysis untuk menganalisa TRIGGER KEY bagi setiap pelanggan prepaid. Di MSC, TRIGGER KEY tu akan dianalisa untuk setiap panggilan keluar dan ada kes2 tertentu panggilan masuk juga akan dianalisa TRIGGER KEY nya. Bila TRGGER KEY di MSC & profile pelanggan ngam, barulah panggilan tu akan dianalisa di IN samada credit cukup atau pun takkkkk :) Dalam keadaan tertentu dan jarang2 berlaku dan operator kena pastikan ianya takkan berlaku. Tapi kalau berlaku maka pelanggan prepaid akan menikmati panggilan PERCUMA dalam tempoh berlakunya kejadian itu :). Tapi jangan harap la ia akan berlaku sebab bila berlaku ada beberapa golongan yang SUSAH/STRESS hehh heh cuma pelanggan je yang hepi gilaaaa :). Itu lah serba sedikit pasal IN dan aku pasti ramai yang sangat arif berkaitan prepaid ni sebab ramai yang pakai prepaid :).

BC:
Nama teknikalnya adalah Billling Centre. Dengar nama pun dah tau yang bahagian ni kerja dia buat bil :). Bil = masyukkkk :). Tapi kadang2 pelanggang tak mau bayarrr :) sebab pelanggan rasa yang dia tak pernah buat panggilan pada tarikh dan masa sekian2 :) Maka jadi lah sedikit ketegangan di pusat khidmat pelanggan :). Rasanya dari rekod bil terperinci ni juga operator boleh trace di kawasan manakah pelanggannya berada pada taikh & masa sekian2 sebab didalam bil terperinci itu tertera lokasi dimana panggilan dibuat :). Ini cuma anggapan aku saja. Mungkin operator ada cara yang lebih canggih lagi selain dari kaedah ini :).

SMSC:
Nama teknikalnya adalah Short Message Service Center. Element ni mempunyai "LIKE" terbanyak dikalangan pelanggan. Ia juga mempunyai faktor "WOW" atau "KILLER SERVICE" dalam dunia telekomunikasi mobile :). Walaupun mobile broadband telah menjadi fenomena dan lahirnya "KILLER APPs" seperti WHATSAPP dan seumpamanya, SMS masih lagi pertahan dengan repotasinya. 

Setiap SMSC mempunyai nombor pengenalannya sendiri dan database pelanggan. Dalam setiap SIM juga tersimpan nombor SMSC. Sekiranya no SMSC pada SIM salah, maka pelanggan tersebut tidak akan dapat menghantar SMS. Anda boleh cuba jika tak percaya (edit nombor SMSC dari setting di hanphone anda). Heheh tak payah cuba lah.

Mesej yang dihantar oleh penghantar SMS akan dianalisa di SMSC. SMSC akan berkomunikasi dengan HLR untuk mendapatkan lokasi penerima. Sekiranya penerima aktif, maka SMS dari penghantar akan dihantar kepada penerima. Akantetapi sekiranya penerima tidak berada di dalam kawan liputan atau baterinya habis/kaput, maka SMS akan disimpan untuk beberapa ketika sehingga penerima kembali aktif dan berada di dalam kawasan liputan. Sekiranya jangkamasa penerima tidak aktif melebihi had menunggu yang ditetapkan di SMSC, maka SMS tersebut tidak akan dihantar kepada penerima dan SMS itu akan dipadamkan dari SMSC. 

Kadang2 terjadi overload pada SMSC disebabkan oleh "suddent traffic". Selalunya kejadian begini berlaku pada hari perayaan atau peristiwa penting. Bila SMSC oveload, kemungkinan SMS tidak boleh dihantar atau penerima akan lewat menerima SMS. Mungkin anda pernah mengalami peristiwa begini :). Jadi tak perlu marah2 dengan operator... heh heh.

Setakat ni saja untuk hari ni. Moga2 ada info :)

Wassalam.

~ JKPengalaman.blogspot.com ~

No comments:

Post a Comment