Thursday 21 February 2013

INTERFACES


Assalamu'alaikum.

Dah 2 hari ada kerja malam. Kena plak ada problem... meleret sampai siang. Alhamdulillah problem dah selesai. 

Jadi hari ni nak kongsi sket saja berkaitan "interfaces" yang digunakan dalam mobile comm.

Andaian aku @ analogy aku. Salah ke betui aku tak pasti. Tapi inilah andaian aku untuk nak pahamkan mende nii. 

Dengan adanya interface, ianya memudahkan komunikasi diantara dua pihak. Hanya info2 yang diperlukan sahaja akan diberi dan diterima.  Ianya mungkin boleh diandaikan seperti proses mengeluarkan duit :). Kita tak boleh ke kaunter dan minta duit tanpa mengisi borang dan menghulurkan buku akaun serta IC :). Ianya ada protokol yang mesti diikuti. 

Dengan mengisi borang keluar/masuk duit, maka itulah caranya kita memberitahu pegawai bank yang kita memerlukan duit atau menambah duit ke dalam akaun sebanyak yang tertulis didalam borang tersebut. Selain itu kita juga perlu menyertakan buku simpanan serta IC bagi tujuan "verifikasi". Jika salah satu dari keperluan itu tidak disertakan, maka kita tidak akan mendapat duit atau duit kita tidak akan dimasukkan ke dalam akaun.

Jadi begitulah juga andaiannya (bagi aku) untuk network element di dalam sistem komunikasi (2G atau 3G atau 4G) :). Dengan adanya interface, maka hanya maklumat yang diperlukan sahaja akan ditukarmilik dan di proses. Sekiranya maklumat yang salah diberikan/disertakan dengan interface yang salah, maka komunikasi itu akan terbatal ataupun panggilan akan terputus.

Didalam "mobile communication" terdapat begitu banyak interface. Ada yang aku pun tak tau sebab tak pernah "deal" dengan interface tersebut. Tengoklah kiralah sendiri dari gambar tuu berapa banyak interface yang dipakai dalam mobile communications.





Itu saja buat hari ni. Semoga ada info.

Wassalam.

~ JKPengalaman.blogspot.com ~

No comments:

Post a Comment