Thursday 14 February 2013

IMEI

Assalamu'alaikum.

Hari ni nak kongsi berkenaan hanset identity code atau dikenali sebagai International Mobile Equipment Identity (IMEI). Setiap hanset mempunya IMEI sendiri. Nombor ini tidak akan diguna pakai oleh hanset yang lain. Akan tetapi ada juga pengeluar hanset yang guna nombor yang sama dengan hanset yang lain. Kes ini pernah berlaku dengan hanset buatan China. Tak pasti apa brandnya.

Cara nak check IMEI.
Jika hanset yang boleh dicabut baterinya, kita boleh lihat IMEI number di print pada sticker di belakang hanset (bila di cabut bateri). Cth seperti di dalam gambar.


Selain dari itu kita juga boleh check IMEI dengan mendail *#06# pada hanset kita. IMEI akan tertera pada skrin hanset. Cara ini boleh dipakai untuk hanset yang boleh dicabut bateri dan juga hanset yang canggih2 seperti Iphone (yang tak boleh di cabut bateri).

Wassalam.

Itu saja untuk hari nii :). Semoga ada sedikit info.

~ JKPengalaman.blogspot.com ~

4 comments:

  1. Mujib wrote: "pastuh check imei kat sini untuk pastikan phone tuh original ke clone ;) http://www.imei.info/

    ReplyDelete
  2. Amran Mustapha boss, knp hp 2 simcard ade 2 IMEI? mohon pencerahan

    ReplyDelete
  3. Mujib Selamat: ada 2 jenis hp yg ada 2 simcard; 1- hanya 1 simcard aktif dlm satu masa, ini ada 1 imei; 2- 2 simcard aktif maknanya ada 2 hp dlm 1hp sbb tu ada 2 imei.. wallahualam.

    ReplyDelete
  4. Are there two IMEI numbers on my Nokia device?(Series 40 Dual SIM phones) - Nokia FAQ
    If your device is a dual SIM device (like X1-01 and C2-00), which means both SIM cards can be connected to the network at the same time, your device has two IMEI numbers.
    If your device is a two SIM device (like C1-00), which means only one SIM card can be connected to the network at a time, your device has only one IMEI number.
    Only sim 1 IMEI is used to check for warranty.

    http://www.nokia.com/my-en/support/troubleshooting/?action=singleFAQ&caseid=FA135004_en_US

    ReplyDelete